13 Mart 2010 Cumartesi

Turizm çevirisi


Abstract:
This paper examines the hypothesis that in SEE transitional economies there are two key success factors to insure the successful development of tourism. The first factor is the building up of an active role of government in structuring a state tourism strategy focused on increasing the international competitiveness of the given country’s tourism sector. This would speed up the process of tourism development in a sustainable way, since the preservation of space and benefits for the local population should be the main strategic goals of future tourism development in SEE. The second success factor is the elaboration of tourism development master plans at a local level within the country, carried out with the broad involvement of stakeholders with a strong orientation towards pragmatic implementation. This paper uses the case study of Croatia, the most successful country in terms of tourism in
SEE.
1. Introduction
Since the 1980’s we have used the definition of tourism as “... a basic and most desirable human activity deserving the praise and encouragement of all peoples and all Governments.”
(Burkart and Medlik, 1982, p. 59). Knowing that tourism is both a supreme good of modern civilization and a challenging economic sector that can have a serious impact on a significant
part of the economic structure of a country or a region, it is worthwhile to understand how this fact is recognized in the transitional economies of South East Europe through its governments’ influence on the development of tourism activity.
2. SEE: The Economic Framework
The degree of a government’s active role in strategic planning and development of tourism depends heavily on the social and economic situation in the country or region.
SEE is defined by the European Commission as a diverse region consisting of nine countries located in the south-east corner of Europe, with a total area of 647.6 km2 and with 55.2 million inhabitants. This is a significant territory which includes Albania, Bosnia and Herzegovina, Bulgaria, Croatia, FYR Macedonia,Moldova, Romania Serbia and Montenegro (The European Commission, 2007.). From the 1990’s onwards, these countries have gone through military and political conflicts as well as economic crises. During the 1990’s the region faced the transitional problems of inadequate economic growth, loss of investor confidence and declining living standards among its local populations. However, during the last couple of years there has been significant social and economic improvement
in the region. Today, economic growth has resumed, institutions for the emerging democracies and market economies are being created and strengthened, regional trade links are being restored, private investment is slowly growing and the  prospects for poverty reduction have improved (The European Commission, 2007.).


Turizm ana planları- GDA’da(Güney Doğu Avrupada) etkili bir turistik yer yönetimi aracı
Özet: 
Bu çalışma, GDA geçiş ekonomilerinde başarılı bir turizm kalkınması sağlamak için iki çok önemli başarı faktörünü olduğunu savını incelemektedir. İlk faktör verilen ülkenin turizm sektörün artan uluslar arası rekabete odaklı ulusal bir turizm stratejisi oluşturulmasında devletin aktif bir rol almasıdır. Bu, sürdürülebilir bir biçimde turizm kalkınma işlemini hızlandıracaktır çünkü yerel nüfusun yer(mekan) ve yararlarının korunması  GDAdaki gelecek turizm kalkınmasının temel(esas) stratejik amaçları olmalıdır. İkinci başarı faktörü pragmatik bir uygulamaya yönelik hissedarların geniş katılımıyla gerçekleştirilen ülke içinde turizm kalkınma ana planlarının yerel düzeyde detaylandırılmasıdır. Bu makale  GDAdaki turizm bağlamında en başarılı ülke olan Hırvatistan üzerine yapılan durum çalışmasını kullanmaktadır.
Giriş
1980lerden itibaren turizmi “ tüm insanlar ve hükümetler(devletler) tarafından takdir edilmeyi ve teşvik edilmeyi hakeden temel insan faaliyeti ve en cazip insan faaliyeti” olarak tarif eden tanımı kullanmaktayız. Turizmin hem çağdaş uygarlığın en büyük hediyesi(iyiliği)olduğunu hem de bir ülkenin veya bölgenin ekonomik yapısının önemli bir kısmında ciddi bir etkiye sahip olabilen en önemli ekonomik sektör olduğunu bildiğimizden bu gerçeğin turizm etkinliğinin gelişimi üzerinde hükümetlerin etkisi yoluyla Güney Doğu Avrupa geçiş ekonomilerinde nasıl görüldüğünü anlamak  önemlidir.
2-GDA: Ekonomik yapı
Turizme yönelik stratejik planlamada ve turizmin gelişiminde hükümetin aldığı aktif rolün düzeyi ülkedeki veya bölgedeki sosyal ve ekonomik yapıya sıkı sıkıya bağlıdır.
GDA, Avrupa Komiyonu tarafından 647.6 km2’lik toplam alana sahip ve 55.2 milyon insanın yaşadığı Avrupa’nın güney doğu köşesinde yer alan 9 ülkeden oluşan ayrı bir bölge olarak tanımlanmaktadır. Burası, Arnavutluk, Bosna-Hersek, Burgaristan, Hırvatistan, Makedonya, Moldova, Romanya, Sırbistan ve Karadağı içeren önemli bir bölgedir. 1990’dan bugüne bu ülkeler ekonomik krizlerin yanı sıra askeri ve politik çatışmalar(kargaşalar) yaşadılar. 1990lar boyunca bölge yetersiz ekonomik kalkınma, yatırımcı güveninin kaybolması ve yerel nüfuslarda yaşanan yaşam standartlarında düşüş gibi geçiş sorunları ile karşılaştı. Bununla birlikte son yıllarda bölgede önemli bir sosyal ve ekonomik bir gelişme oldu. Bugün ekonoik gelişim devam etmekte, yeni demokrasi kurumları ve pazar ekonomileri oluşturulmakta ve güçlendirilmektedir, bölgesel ticaret bağlantıları düzeltilmektedir, özel yatırım yavaş yavaş artıyor ve fakir nüfuzun azaltılması beklentileri büyümektedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder